کاربرد دینام اتومبیل در خودرو


کاربرد دینام اتومبیل در خودرو

سلام دوست عزیز وقت بخیر. در این مقاله قصد داریم تا در مورد کاربرد دینام اتومبیل در خودرو صحبت کنیم پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

اینکه قطعات اتومبیل چه کاری انجام میدهند بسیار مهم است. اگر از نحوه ی عمل کرد قطعات خودرو آگاه باشید میتوانید خودرو خود را عیب یابی کنید و علت را دقیق تر به مکانیک خود بگویید. آگاهی از کاربرد دینام اتومبیل و چگونگی کارکرد و عملکرد آن می تواند به شما کمک کند تا خودروی خود را بیشتر و بهتر بشناسید و بتوانید از آن مراقبت کنید، اشکالات احتمالی را تشخیص دهید و بتوانید آن را تعمیر کنید.

دینام یکی از اجزای الکترونیکی خودرو است شاید شما فکر کنید که برق خودرو را باتری خودرو تامین می کند اما این طور نیست. باتری صرفا برای استارت زدن و راه اندازی موتور خودرو کاربرد دارد. زمانی که خودروی شما در حال کار کردن است برق مورد نیاز سیستم الکتریکی خودرو را تامین و باتری شما را شارژ میکند. برای آشنایی بیشتر از کاربرد دینام اتومبیل در خودروها در این مقاله همراه ما باشید.

کاربرد دینام اتومبیل در خودرو چیست؟

می توان دینام را یک ژنراتور الکتریکی در نظر گرفت که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. این جریان برق به شکل متناوب تولید می شود دینام از یک میدان مغناطیسی چرخان با یک آرمیچر ثابت ساخته شده است که باعث شده طراحی آن ساده و ارزان جلوه کند سامانه شارژ خودرو از سه قسمت اصلی و مهم تشکیل شده است. این سه قسمت شامل خمیر، تنظیم کننده ولتاژ و دینام است. کار نکردن هر یک از این سه اجزا باعث از کار افتادن سامانه الکتریکی خودرو میشود.

اغلب دینام ها جریان را متناوب تولید می کنند این نیرو از طریق الکترومغناطیس تولید می شود. الکترومغناطیس نیز از طریق رابطه استاتور و روتور منتشکل می شود.

اجزای اصلی دینام اتومبیل در خودرو

در نوشته های زیرین موارد دینام و توابع آنها ذکر شده است:

 

اجزای اصلی دینام خودرو+خودروبر

رگلاتور یا تنظیم کننده

تنظیم کننده ولتاژ بخشی از دینام است که جریان برق ورودی به روتور را کنترل می­کند و به این شکل بر توان خروجی کل برق نظارت دارد. شارژ کردن باتری نیز به عهده این قطعه می باشد. این قطعه عمل کردهای مختلفی دارد که بسته به همان کارکردها طراحی شده است.

یکسو کننده

یکسو کننده قطعه ای است که وظیفه تبدیل جریان متناوب یا AC به جریان مستقیم یا DC را در طی فرآیند شارژ به عهده می گیرد.

روتور

روتور بخشی از دینام است که در داخل دینام می چرخد ​​و قرقره را نیز می چرخاند و سامانه تسمه را در امتداد آن قرار می دهد. روتور به عنوان یک آهنربای الکترونیکی در حال چرخش عمل مینماید.

حلقه های لغزش

حلقه های لغزش بخشی است برای گرفتن جریان مستقیم و دادن نیرو به روتور.

قسمت پایانی حلقه لغزش بلبرینگ است.

طراحی یاتاقان های دینام نقش حمایتی را برای چرخش شافت روتور ایفا می کنند.

استاتور

به مجموعه ­ای از یک هسته و سیم­ پیچ استاتور گفته می شود. هسته آن از یک بدنه فلزی شیاردار تشکیل شده است. چندین سیم پیچ نیز دور آن پیچیده شده که اتصالی با هسته ندارند این قطعه با ساخت میدان مغناطیسی الکتریسیته تولید می کند. در استاتور عملا از یک عایق برای جداکردن اجزای هسته و سیم ­پیچ استفاده می شود.

بلبرینگ انتهای درایو

یاتاقان های پایانی درایو نیز به پشتیبانی چرخش شافت روتور کمک می نماید.

قرقره

قرقره قسمتی از دینام است که روی پوسته واقع شده و وظیفه انتقال نیروی مکانیکی و چرخاندن روتور را انجام می دهد. و چرخیدن روتور باعث شارژ شدن باتری می شود. این اجزا در کاربرد دینام اتومبیل بسیار مهم است.

چگونه دینام برق تولید و کاربرد دینام اتومبیل در خودرو

نقطه ی آغاز تولید برق موتور خودرو است. در اغلب خودروهای امروزی، میل لنگ موتور با استفاده از کمربند مارپیچ هدایت می شود، اما در خودروهای قدیمی ممکن است یک قرقره جداگانه هم داشته باشند که از میل لنگ به سمت دینام هدایت می شود. چرخیدن تسمه انرژی مکانیکی روتور دینام را خیلی سریع درون استاتور می چرخاند.

با چرخش روتور عملیات تولید برق شروع می شود. آهن رباهای مغناطیسی دور روتور به شکل خاصی قرار می گیرند تا وقتی که از سیم های مسی در استاتور می گذرند، یک میدان مغناطیسی تولید و ایجاد شود. و این میدان مغناطیسی در جایگاه خودش ولتاژ مورد نیاز تولید شده توسط استاتور را تولید می کند. پس نتیجه می گیریم عملیات حاصل از این نیرو ابتدا به تنظیم کننده ولتاژ و سپس انرژی الکتریکی را در خودرو پخش می کند و میزان ولتاژ دریافتی باتری را در تحت کنترل خود نگه می دارد.

مشکلات و خرابی های موجود در دینام اتومبیل

دینام یکی از اجزای بدون تعمیر و نگهداری در خودرو است. در در برخی از خودروها این امکان وجود دارد که 10 الی 15 سال دینام شان بدون هیچ گونه تعمیراتی دوام بیاورد و سالم بماند. اما به هر حال امکان خرابی دینام وجود دارد وقتی خرابی دینام اتفاق افتاد، خودرو لحظات کوتاهی را با شارژ باتری کار کند. ولی به محض اینکه شارژ باتری تمام شد موتور خودرو را از کار میافتد.

علائم مشکلات دینام در اتومبیل

یکی از علامت های مهمی که نشان میدهد دینام خراب شده است ایجاد شدن مشکل در شارژ شدن باتری ست. همچنین اولین علامتی که نشان می دهد مشکل در سامانه شارژ خودرو وجود دارد، روشن شدن چراغ هشدار دهنده باتری در خودرو یا نشان  CHARGE  است که زمان رانندگی کردن روشن می شود. معمولا این چراغ هشدار دهنده زمان استارت و شروع شدن احتراق باید روشن شود، ولی با روشن شدن موتور خودرو باید به صورت خودکار چراغ هشدار نیز خاموش گردد. اگر این چراغ زمان کارکردن موتور روشن بماند، احتمالا سامانه ی شارژ و دینام شما با مشکل روبرو شده است. ولی چراغ هشدار دهنده سامانه شارژ، در واقع مستقیماً به خرابی دینام اشاره نمی کند و ممکن است ایراد از جایی دیگر باشد، گرچه خرابی دینام امری بسیار عمومی ست. مکانیک خودرو برای اینکه تشخیص دقیق تری بدهد نیازمند آزمایش های بیشتری است.

یکی دیگر از علائم سیستم شارژ ضعیف و خراب بودن دینام این است که چراغ های جلو در حالت کم نور قرار می گیرند، اما با چرخاندن موتور روشن تر می شوند. این مشکل می تواند نه تنها به دلیل ضعیف بودن دینام، بلکه همچنین در اثر خرابی باتری، اتصال ضعیف در ترمینال های باتری یا کمربند سفت مارپیچ باشد. صدای ناله و وزوز ناشی از دینام یکی دیگر از علائم مشکلات دینام است. در بعضی از اتومبیل ها، ممکن است توسط یاتاقان دینامیکی پر سر و صدا ایجاد شود. در بعضی از خودروها مانند جیپ، یک قرقره جداکننده دینام ضعیف می تواند همین صدا را ایجاد نماید.

چگونه عمر دینام خود را طولانی تر کنیم

غالباً زمانی که محافظ مخفی موتور یا سپر، آسیب ببیند، خراب شود یا از بین برود. دینام خیلی زودتر خراب می شود و از کار می افتد. این خرابی ممکن است به دلیل پاشیدن آب از جاده، به درون دینام ایجاد شود. و این امر باعث می شود دینام خودرو خیلی سریع تر فرسوده شود. اگر زیر شیلنگ موتور شما سوراخ و خراب است، برای پاکیزگی و خشک نگه داشتن محفظه موتور، آن را عوض کنید. همینطور عامل آسیب به دینام می تواند یک مایع خنک کننده یا نشت روغن نیز باشد. پس اگر واجب است که قسمتی از موتور را شامپو بزنید، باید دینام را از داخل شدن آب و مواد شوینده به داخلش محافظت کنید.

یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر دینام این است که از باتری های دارای ظرفیت بالا استفاده شود.

یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر، پایین آوردن دور فن کولر است که باعث می شود تا فشار کمتری به دینام وارد شود و طول عمر بالاتری افزایش پیدا کند. علاوه بر این تسمه دینام نیز باید همیشه از لحاظ سفت یا شل بودن توسط خودتان و یا تعمیرکار بررسی شود. و اگر متوجه شل یا سفتی تسمه دینام شدید باید خیلی سریع به تعمیرکار مراجعه کنید چرا که احتمال خرابی در دینام خودرو وجود دارد.

وظایف کاربرد دینام اتومبیل و خروجی های آن

از اساسی ترین وظایف دینام خودرو شارژ مجدد باتری است. و با توجه به این مورد که برق خودرو را باتری به تنهایی نمی تواند برای مدت زمانی طولانی تامین کند ما نیازمند قطعه ای هستیم که باتری را شارژ نماید و این وسیله در خودرو دینام نامیده می شود. خرابی و اشکال در دینام باعث می شود تا باتری خودرو حدودا 40 دقیقه دوام بیاورد و همین قدر قادر به نگه داشتن شارژ و تامین انرژی برق خودرو باشد. تامین انرژی الکتریکی برای حرکت خودرو نیز از سایر وظایف دینام است. همچنین تمامی اجزای خودرو مانند بالابر شیشه، چراغ ها، برف پاک کن ها، فرمان، رادیو، ضبط و غیره برق مورد نیاز خود را از دینام می گیرند. مشخص کردن ولتاژ باتری، بستن مدار چراغ هشدار، روشن نمودن رگلاتور ولتاژ و متصل شدن به باتری خودرو از دیگر وظایف خروجی های دینام خودرو است.

جمع بندی کاربرد دینام اتومبیل در خودرو

در این مقاله به معرفی دینام خودرو پرداختیم همچنین وظیفه دینام در خودرو را نیز کاملا بررسی کردیم. امیدواریم مقاله کاربرد دینام اتومبیل در خودرو مفید بوده باشد. خودروبر تبریز دارای سالها سابقه فعالیت درخشان در حوزه حمل و نقل خودروهای لوکس و کلاسیک و… است. بهتر است این موضوع را در نظر بگیرید که افراد مشهور و معروف زیادی از خدمات و سرویس خودرو بر ارومیه استفاده کرده اند. پس اگر در هر ساعتی و زمانی از شبانه روز خودروی شما در هر جای ایران با نقص فنی مواجه شد، می‌توانید با خیالی راحت با امداد خودرو تبریز تماس بگیرید  و در سریع ترین زمان از خدمات آن مانند کمک به تعمیر و حمل و نقل خودرو بهره مند شوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

آموزشامداد خودروامداد خودرو تهرانامداد خودروبر تهرانامدادخودرو تبریزتعمیرخودروبر خوب در تبریزهمه نوشته ها

چگونه عمر دینام خود را طولانی تر کنیمچگونه عمر دینام را طولانی تر کنیمخرابی های موجود در دینامعلائم خرابی دینامعلائم مشکلات دینامعمر دینام را طولانی تر کنیمکار دینام چیستکار دینام چیست؟کاربرد دینامکاربرد دینام اتومبیلکاربرد دینام اتومبیل در خودروکاربرد دینام خودروکاربرد دینام در اتومبیلکاربرد دینام در خودروماشین بدون دینام چقدر کار میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

امداد فوری 24 ساعته